Jak použít zábleskové světlo v ateliéru

záblesková světla

Fotografování ve fotostudiu je královskou disciplínou, neboť vrhá fotografa do prostředí bez dostatečného množství přirozeného slunečního svitu. Zde je, ať už amatér nebo profesionál, ale stále fotograf-umělec, odkázán v první řadě na svoji vlastní představivost, zručnost, ale i fotovýbavu z níž výsadní místo zaujímá osvětlovací technika.
Nejpoužívanějšími typy světel při fotografování, jsou záblesková světla, které vydávají záblesk o regulovatelné intenzitě. V ateliéru vám budou záblesky skvělými pomocníky, ale úspěšná práce s nimi vyžaduje alespoň základní technické znalosti a cvik.

Jedno zábleskové světlo nebo víc?

Profesionální přístup zahrnuje pečlivé plánování. Za sebe mohu jen doporučit načrtnutí každé plánované scény na papír, jakožto i to, kde studiová světla rozmístíme a kolik jich použijeme.
Univerzální odpověď na otázku, kolik studiových záblesků při fotografování použít, neexistuje. Bernou mincí není ani pověstné “čím víc, tím líp.” Správnou cestou je studiová světla během fotografování navyšovat postupně tak, aby každé zábleskové zařízení dávalo ve výsledné fotografii smysl. Použijte nejprve jeden studiový blesk, který osvítí ústřední motiv fotografie (může to být obličej portrétované osoby nebo hlavní část produktu či zátiší, na kterou chcete na výsledném snímku nejvíce poukázat). Druhý studiový blesk můžete použít k nasvícení pozadí, a další studiové blesky použijte například na zvýraznění hran. Pamatujte, že 1 studiový záblesk vám pomůže realizovat zhruba 15% vašich představ o výsledné fotce, 2 studiové blesky realizují zhruba 30% nápadů a 3 studiové blesky až 75% všech vašich plánů. I to je důvodem, že nejčastěji prodávané studiové sestavy obsahují zpravidla 3 záblesková světla.

Jak rozmístit záblesková světla kolem objektu

Studiové záblesky rozmisťujeme s ohledem na to, jaké modifikátory světla při fotografování používáme a dále na to, jak silné zábleskové světlo používáme. Modifikátory se zpravidla dělí do dvou kategorií – ty, které světlo studiového záblesku rozptýlí a mezi které patří softboxy nebo deštníky a ty, které světelný proud studiového záblesku umocní, a mezi které řadíme například různé reflektory. Ty vytváří tzv. tvrdé světlo s výraznými stíny.
Co se týká výkonnosti zábleskových světel, můžeme si na trhu vybrat z nepřeberného množství značek a typů. Výkonnost volíme především dle velikosti ateliéru a dle našeho záměru pro fotografování. Pokud budeme fotografovat větší skupinky lidí, přirozeně zvolíme výkonnější studiový záblesk, např. kolem výkonu 600Ws, než když plánujeme fotografovat malé produkty, na které nám stačí základní výkon kolem 300Ws.
Studiové blesky jsou zpravidla vybavené pilotními žárovkami, které nám před fotografování pomůžou osvětlit scénu tak, abychom zhruba viděli kam bude dopadat světlo a kde budou znatelné stíny. Postupným posouváním zábleskových světel tak dosáhneme ideálního osvětlení.
Bez ohledu na to, co fotografujeme, se studiové záblesky zpravidla rozmisťují do následujících kategorií – hlavní studiové světlo, které osvětluje hlavní objekt, dále doplňující studiová světla, která dosvětlují hlavní objekt ze stran nebo zezadu a studiová světla osvětlující pozadí a dodávají fotce na plasticitě.

Lighting diagramy

Pokud záblesková světla toužíte ovládnout po vzoru slavných fotografů, existují různé stránky s lighting diagramy, například coollight.cz, které vám odtajní způsob osvětlování scén. Těmi se můžete nechat inspirovat. Zároveň ale mějte na paměti, že světlo dělá dobrou fotku, a tak si ty nejlepší způsoby rozmístění studiových záblesků spousta fotografů chrání a mnohdy se využití studiového záblesku stává jejich uměleckým rukopisem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *